کتاب کودک

چگونه کودک و نوجوان را از گوشی دور کنیم؟

دور کردن کودکان از گوشی

استفاده کودک از موبایل در بسیاری از موارد اجتناب ناپذیر است. گوشی موبایل یکی از پیشرفته ترین تکنولوژی های بشر است که تمامی اقشار جامعه از ان استفاده میکنند، اما در سنین کم می‌تواند مشکلات بسیار جدی رو به وجود بیاورد . بهترین شیوه برخورد با تکنولوژی و گوشی هوشمند ،شناخت دقیق معایب و مزایای ان و اموزش استفاده درست از آن به کودکان میباشد .ما در این وبلاگ میخواهیم به شما نحوه آموزش استفاده از گوشی و نحوه مدیریت آن و تربیت فرزند را به شما اموزش دهیم .

 

تاثیرات منفی استفاده از گوشی در کودکان

 

تاثیرات منفی استفاده از گوشی در کودکان

 

استفاده کودک از موبایل و تبلت در طولانی مدت میتواند به چشم کودک اسیب های جدی برساند.نگاه کردن زیاد به گوشی باعث ترشح ملاتونین شده و در نتیجه باعث بی خوابی و بدخوابی کودک می‌شود. گوشی دارای امواجی است که در طولانی مدت بر روی مغز اثر گذاشته و ممکن است باعث ایجاد مشکلات عصبی و تومور مغزی شود. کودکانی که بیش از حد با گوشی بازی می‌کنند ،فعالیت فیزیکی آن ها کم میشود و باعث چاقی و اضافه وزن میگردد.اضافه وزن و بی خوابی باعث مشکلات جدی تر نیز از قبیل دیابت ،بیماری قلبی و بسیار موارد مشابه آن میگردد. از طرف دیگر استفاده زیاد از هندزفری و هدفون به ویژه با صدای بلند برای گوش دادن به موسیقی ضعف شنوایی را به وجود می آورد.

یکی از مهم ترین ضرر های استفاده از گوشی در کودکان اعتیاد و وابستگی است.هر چیزی که وابستگی شدید روانی ایجاد کند بطوری که فرد نتونه دوری آن را تحمل کند و احساس بی قراری داشته باشد اعتیاد محسوب میشود. در واقع ممکن است  کودک یا نوجوان به قدری وابسته آن شود که در نبودن آن دچار تشویش و نگرانی شود .

بیشتر بخوانید:

8 روش کاربردی برای کاهش استرس کودکان

راهکارهای دور کردن کودکان از موبایل

 

راهکارهای دور کردن کودکان از موبایل

کودکان امروزی مایل هستند تا به جای استفاده از لوازم و اسباب بازی هایی که خلاقیتشان را بالا میبرد از بازی های ویدیویی استفاده کنند .اگر چه بازی های ویدیویی مزایای بسیاری دارد ،اما استفاده بیش از حد آن ها موجب بروز مشکلات گوناگونی برای سلامت روح و جسم کودکان میشود بنا به نکات فوق ،دور کردن گوشی موبایل از کودکان امری مهم و حیاتی است که باید راهکار های آن را بلد باشیم تا بدون اسیب به کودکمان میزان استفاده آن ها از موبایل را کنترل کنیم.

محدودکردن زمان استفاده از گوشی

بطورکلی استفاده بیش از 2ساعت در روز را ما توصیه نمیکنیم و همچنین بهتره در سنین کم برای کودک و نوجوان خود گوشی جداگانه تهیه نشود وبه انها اجازه بدهید تا از گوشی والدین خود استفاده کنند .  تنظیم زمان کافی به والدین، این امکان را میدهد که زمان صرف شده برای کودک برای استفاده از گوشی را پیگیری و محدود کنند.

عادت های خوب را جایگزین کنیم

یکی از بهترین روش برای کاهش استفاده از گوشی، پیدا کردن جایگزین جذاب تر و بهتر برای پر کردن اوقات فراغت کودک است .ساده ترین سرگرمی برای کودکان استفاده از کتاب کودک مناسب است شما باید فضائی را برای استراحت مطالعه کتاب نقاشی بازی و موسیقی در نظر بگیرید . آن ها را به کلاس های اموزشی مورد علاقشان ببریم مانند طراحی ورزش ،شطرنج و…. این کار باعث میشود تا بیشتر سرگرم شوند و اعتیاد انها ناخوداگاه به گوشی کمتر میشود. همچنین شما میتوانید برای خرید کتاب کودک به صورت انلاین از طریق سایت فروشگاهی شهر کتاب اقدام نمایید.

داستان تعریف کردن

 

خواندن کتاب کودک

 

کودکان عاشق گوش دادن به داستان هستند. داستان ها میتوانند قوه تخیل کودکان را تحریک کنند و باعث افزایش رشد قسمت های از مغز میشود که مرتبط با خلاقیت آن ها است. به جای اینکه هنگام غذا خوردن به گوشی خود نگاه کنند سعی کنید برای ان ها داستان تعریف کنید تا سرگرم شوند.همچنین شما میتوانید با خواندن کتاب تربیت کودک در این زمینه ،با زبانی کودکانه به کودک خود اموزش دهید که با تفریحات سالم تری اخت گیرد.

خودمان را الگو قرار دهیم

یکی از اشتباهات رایج والدین در تربیت فرزند استفاده بیش از اندازه نمایشگر های مختلف در خانه میباشد .اگر فرزندانمان همیشه مارا گوشی به دست ببیند ان ها هم دوست دارند همانند ما باشند پس در مقابل کودکان کمتر از گوشی استفاده کنیم.  اگر ما در تمام روز گوشی دستمان باشد فرزندان ما نیز کنجکاو میشوند و این عادت را الگوی خودقرار میدهند.

این وابستگی اگر از کنترل خارج شود اثرات بسیار مخربی خواهد داشت و آینده و زندگی کودکان را به شدت تحت تاثیر قرار میدهد .پس اگر میخواهید فرزندتان در زندگی حال و اینده اش موفق شود به هیچ وجه این مسئله را نادیده نگیرید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *