بورد گیم

تاثیر بازی بردگیم بر تعامل اجتماعی کودکان

بردگیم کودکان

والدین اکثرا می دانند که بازی‌های بردگیم چقدر برای کودکان سرگرم کننده و مهیج هستند، اما اغلب نمی دانند این نوع بازی‌ها می توانند به رشد و بهبود مهارت های اجتماعی کودکان نیز کمک کنند. با افزایش و گسترش تکنولوژی، بهبود مهارت‌های اجتماعی به صورت حضوری و به اصطلاح آفلاین اهمیت کمتری پیدا کرده است و بیشتر تعاملات اجتماعی به دنیای آنلاین و شبکه‌های اجتماعی منتقل شده است. در این راستا برد گیم ها به کودکان کمک بسزایی می‌کنند. بازی‌‌های بردگیم کودکان را تشویق می‌کند تا مهارت‌های اجتماعی حیاتی از جمله زبان و گفتار متقاعدکننده، زبان حمایتی و همین طور ادب را در طول بحث‌های کلی بازی تقویت کنند. اینها مهارت‌هایی هستند که در غیر این صورت ممکن است در فعالیت‌های روزمره رشد نکنند و هنگام حضور کودکان در مدرسه و موقعیت‌های اجتماعی آنها را به چالش بکشد. در این مطلب قصد داریم شما را با تاثیر بازی بردگیم بر تعامل اجتماعی کودکان آشنا کنیم.

Group 5 min

چگونه بازی‌های بورد گیم تعاملات اجتماعی کودکان را بهبود می بخشند؟

بازی‌های بردگیم بیش از 5000 سال است وجود دارند و قدمت آنها به مصریان می رسد که از آن زمان با هدف سرگرمی، حل مسئله، چالش‌ها و حس رقابتی آن ها محبوب بوده اند. بازی‌‌های بردگیم خانوادگی برای بسیاری از خانواده‌ها، به‌ویژه برای فعالیت‌های روزهای تعطیل، یکی از ابزارهای اصلی بوده است، اما گاهی اوقات به راحتی از مزایای اجتماعی مفیدی که می‌توانند ارائه کنند چشم‌پوشی شده است.

بازی‌های بردگیم ابزاری عالی برای بهبود و توسعه مهارت های اجتماعی در راستای همکاری و ارتباطات با افراد می باشد. در این میان ممکن است به غلط فرض شود که هنگام انجام یک بازی‌ بردگیم رقابتی، به دلیل تمایل افراد به برنده شدن در بازی، این پروسه منجر به توسعه مهارت های ضد اجتماعی مانند: شتراک‌گذاری نکردن، مودب نبودن یا به عبارت دیگر ارتباط برقرار نکردن برای حفظ استراتژی خود شود.

بازی بردگیم خانوادگی
تاثیر بازی بردگیم بر تعامل اجتماعی کودکان | فروشگاه آنلاین شهر کتاب پاسداران

با این حال، یک مطالعه در سال 2021، عکس این ماجرا را نشان داده است. در این تحقیق، نتیجه این چنین بود: کودکانی که بازی‌‌های بردگیم رقابتی انجام می‌دهند، مهارت‌های اجتماعی را به کار می‌برند، مشابه کسانی است که بازی‌‌های بردگیم مشارکتی انجام می‌دهند. در واقع، تفاوت بسیار کمی بین مهارت های اجتماعی نشان داده شده وجود داشت. مشخص شد کودکان برای چیدمان استراتژی خود از زبان متقاعدکننده استفاده می‌کنند که این خود به معنای بهبود و توسعه تعاملات آنها به حساب می‌آید. به عنوان مثال این رفتار هنگام متقاعد کردن بازیکنان دیگر برای متحد شدن یا آنها قابل رویت می‌باشد.

مطالعه دیگری نشان داد که بازی‌‌های بردگیم در راستای بهبود رشد اجتماعی، زمانی که شامل بحث و گفت‌وگو می‌شوند، بسیار موثر هستند. حال این بحث ها حول بازی، شکل های مختلفی دارند. به طور مثال می توانند در مورد اینکه چگونه آنها موفق شدند برنده شوند یا حتی در راستای چیدمان استراتژی برای مراحل دیگر یا … باشد. در هر صورت، بازی‌‌های بردگیم به عنوان ابزاری برای تشویق مکالمه‌هایی عمل می‌کنند که معمولاً به صورت روزمره انجام نمی‌شوند و این نوع بازی ها فرصتی است که منجر به پیشرفت مهارت های اجتماعی می‌شوند.

بردگیم برای کودکان
تاثیر بازی بردگیم بر تعامل اجتماعی کودکان | فروشگاه آنلاین شهر کتاب پاسداران

مزایای بازی‌های بردگیم چیست؟

lکودکان اغلب از بازی کردن و همچنین گذراندن وقت با والدین و خواهر و برادر خود لذت می برند. ترکیب این دو سرگرمی می تواند برای کودک هیجان انگیز باشد. بازی های برد گیم برای کودکان فواید زیادی مانند افزایش مهارت های اجتماعی، افزایش عزت نفس آنها، توسعه مهارت های حرکتی ظریف و هماهنگی چشم و دست، آموزش تشخیص اعداد، شکل، رنگ و کلمات و تشویق تفکر انعطاف پذیر دارد. بازی های بردگیم همچنین به افزایش دامنه توجه و توانایی فرد برای تمرکز روی یک کار کمک می کند. همچنین بازی‌‌های بردگیم به غیر از کمک به رشد اجتماعی کودکان، می‌توانند مزایای دیگری را تشویق کنند که به شکوفایی کودکان در مدرسه و تبدیل شدن آنها به جوانان شایسته کمک می‌کند. در زیر برخی از مزایای اصلی برد گیم را شرح داده ایم :

کاهش زمان استفاده از نمایشگرها:

طبق گفته آکادمی اطفال آمریکا، کودکان حدود 7 ساعت در روز را برای استفاده از نمایشگرهایی مانند: کامپیوتر، تلویزیون یا تبلت و … صرف می‌کنند. بازی‌‌های بردگیم راهی عالی برای کاهش زمان استفاده کردن فرزندانتان از صفحه نمایش‌ها و درگیر کردن آن‌ها در حل مشکلات زندگی واقعی یا ایجاد استراتژی هستند. کاهش زمان تماشای صفحه نمایش کودکان، بسیار مسئله مهمی در دنیای امروز می‌باشد، زیرا ثابت شده است این عمل باعث کاهش مشکلاتی مانند اضطراب و افسردگی، چاقی و بی خوابی در کودکان می شود.

بوردگیم کودکان
تاثیر بازی بردگیم بر تعامل اجتماعی کودکان | فروشگاه آنلاین شهر کتاب پاسداران

بهبود عملکردهای شناختی:

بازی‌های بردگیم نیز ابزار خوبی برای بهبود عملکردهای شناختی کودکان هستند. مطالعه ای در سال 2019 نشان داد که بازی‌های بردگیم برای بهبود جنبه های مختلف عملکرد شناختی از جمله حافظه، توانایی برنامه ریزی، دامنه توجه و حتی توانایی ریاضی مفید هستند. همه اینها مهارت‌های بسیار ارزشمندی هستند که برای کودکان هنگام تحصیل در مدرسه و ورود به بزرگسالی مفید است، بنابراین تشویق به استفاده از بازی‌‌های بردگیم نتیجه مثبت در این زمینه ها را به همرا دارد.

بهبود انعطاف پذیری شناختی:

بازی های برد گیم از نظر بهبود انعطاف پذیری کودک شما مفید هستند. چالش‌هایی که بردگیم برای کودکان ایجاد می‌کند این امکان را فراهم می‌کنند که به اصطلاح تاب آوری کودکان افزایش پیدا کند. به طور مثال حل مراحل سخت یک بازی به صورت پله پله، پیدا کردن بهترین استراتژی برای گرفتن بیشترین امتیازات یا حتی مواجه شدن با شکست به صورتی که اجازه ندهند بر روحیه آنها تأثیر بگذارد از مواردی است که به بهبود تاب آوری کودکان کمک می‌کند.

گسترش روحیه تاب آوری به عنوان یک مهارت، ابزار بسیار مهمی در رویارویی با تمام مسائل و چالش‌های زندگی واقعی می‌باشد. از مطالعه و درس خواندن برای آزمون مدرسه گرفته تا تمرین کردن برای اینکه در ورزش مورد علاقه خود قوی‌تر شوند، تاب آوری مهارتی است که اگر در سنین پایین آموخته شود، می تواند به رشد کودک و تبدیل شدن او به یک بزرگسال موفق کمک می کند.

تاثیر بازی بردگیم بر تعامل اجتماعی کودکان

فراز و نشیب بین برد و باخت

آیا تا به حال دیده اید که یک کودک 4 ساله در حین بازی مار و پله هنگامی که از نردبان بالا می‌‌رود به وجد آمده باشد؟ یا همان کودک 4 ساله در هنگام سقوط از نردبان مضطرب شود؟ برای برخی از کودکان حرکت به پایین صفحه بازی یا شکست خوردن در آن بسیار دشوار است. در این راستا وظیفه والدین است که به هنگام افول در بازی با آرامش به سمت پایین مهره خود را حرکت دهند یا هنگامی که شکست خوردند، با عکس‌العمل درست الگو فرزندان خود باشند تا آنها بتوانند این رفتارها را در واکنش به یک موقعیت دشوار تقلید کنند.

نتیجه‌گیری

 بازی‌‌های بردگیم به کودکان کمک می‌کند مهارت‌های اجتماعی مهمی مانند انتظار، نوبت گرفتن، اشتراک‌گذاری، نحوه کنار آمدن با شکست، ایجاد مکالمه، حل مسئله، سازش، همکاری و انعطاف‌پذیری را بیاموزند. این مهارت‌ها در کودکان مدرسه‌ای بسیار مهم است تا بتوانند در موقعیت‌های اجتماعی در داخل و خارج از خانه واکنش مناسب نشان دهند. بازی های بورد گیم به ​​کودکان می آموزد که انعطاف پذیری بسیار مهم است زیرا شانس می تواند خیلی سریع تغییر کند. بچه‌ها به سرعت یاد می‌گیرند که این بازی‌ها لزوماً در مورد کسب مهارت نیستند، بلکه بیشتر درباره چگونگی کنار آمدن با تغییرات در یک محیط بازی هستند.

در اینجا لازم به ذکر است که باید برخی از موارد را هنگام انتخاب بازی برای فرزندتان در نظر بگیرید. مانند: می توانید کنار جعبه بازی را برای محدوده سنی و میانگین زمان بازی بررسی کنید. مطمئن شوید که توصیه سن و زمان بازی برای سن تقویمی و رشد کودک شما مناسب است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *