کتاب کودک

روش صحیح رفتار با فرزند پسر نوجوان توسط والدین

پسر نوجوان

آیا نمی دانید چگونه با پسر نوجوان خود رفتار کنید؟ تربیت پسران نوجوان همیشه آسان نیست. تربیت نوجوان نیازمند صبر و همدلی و شفقت به خود است. و رفتار پسر نوجوان می تواند به ویژه در شرایط منحصر به فرد امروزی چالش برانگیز باشد. یکی از راه های آشنایی با حل ابن مشکلات خرید کتاب کودک و نوجوان و همچنین مطالعه کتاب تربیت کودک و نوجوان است.

در نتیجه همه گیری، فاصله گذاری اجتماعی و مدرسه از راه دور، نوجوانان بیش از هر زمان دیگری انزوا، تنهایی و اضطراب را تجربه می کنند. پسران نوجوان همیشه در اتاق خود می‌مانند و ساعت‌ها رادر حال استفاده از گوشی و آنلاین سپری می‌کنند، که منجر به افزایش خطر اختلال در بازی‌های اینترنتی می‌شود.

علاوه بر این، در حالی که دختران بیشتر در مورد احساسات خود صحبت می کنند، پسران نوجوان تمایل دارند در هنگام مبارزه کنار بکشند. از این رو، آنها حمایت والدین یا کمک حرفه ای مورد نیاز خود را دریافت نمی کنند.

 

درک رفتار پسر نوجوان و مغز نوجوان

این سوال که چگونه با پسر نوجوان خود رفتار کنید با درک دلایل اصلی مشکلات پسر نوجوان شروع می شود. پسران نوجوان در این سال های پرتلاطم چه چیزی را تجربه می کنند؟ و والدین نوجوانان چگونه می توانند آگاهی را تمرین کنند و ارتباطی معتبر ایجاد کنند؟

زمانی که والدین نوجوانان با روند رشد نوجوانان آشنا باشند، درک مشکلات پسر نوجوان ممکن است آسان تر باشد. رفتار پسر نوجوان تا حد زیادی توسط تغییرات هورمونی و عصبی بیولوژیکی که در دوران بلوغ رخ می دهد کنترل می شود.

علاوه بر این، مغز نوجوان هنوز در حال رشد است. ناحیه ای از مغز که مسئول قضاوت و تصمیم گیری است، یعنی قشر جلوی مغز، تا اواسط دهه 20 به طور کامل بالغ نمی شود. از این رو، پسران نوجوان تغییر انگیزه ها و احساسات را تجربه می کنند. نحوه برخورد با پسر نوجوان خود پیچیده می شود.

 

مقابله با رفتار پرخطر پسران نوجوان

وقتی والدین در مورد برخورد با پسران نوجوان صحبت می کنند، اغلب به رفتار مخاطره آمیز پسر نوجوان خود اشاره می کنند. رفتار خطرناک پسر نوجوان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • رانندگی بی پروا
  • رابطه عاطفی نادرست
  • سوء مصرف مواد
  • سیگار کشیدن
  • رفتاری که ممکن است منجر به خشونت یا آسیب شود – به عنوان مثال، دعوا یا شرکت در فعالیت های تفریحی ناایمن.

 

بیشتر بخوانید :

بایدها و نبایدهای تربیت فرزند شاد

 

دلایل زیادی وجود دارد که چرا پسران نوجوان به سمت رفتارهای پرخطر گرایش پیدا می کنند. استرس‌های بیرونی می‌توانند پسران نوجوان را به سمت رفتارهای پرخطر سوق دهند تا از بین بروند. علاوه بر این، فشار همسالان می تواند یک عامل باشد.

یک مطالعه نشان داد که ریسک کردن می‌تواند راهی برای نوجوانان باشد تا دنیای خود را کشف کنند و بیشتر بدانند. با این حال، زیرمجموعه کوچکتری از نوجوانان – به ویژه آنهایی که مشکلات کنترل تکانه دارند – به طور نامتناسبی احتمالاً پیامدهای منفی رفتارهای پرخطر را تجربه می کنند.

 

پسر نوجوان

 

اصول نحوه برخورد با پسر نوجوان خود

هنگام برخورد با پسران نوجوان، والدین باید محدودیت های روشن و پیامدهای مؤثر ایجاد کنند. بنابراین، هنگام بررسی مشکلات پسر نوجوان، یک رویکرد مستقیم داشته باشید. در اینجا پنج دستورالعمل برای نحوه برخورد با پسر نوجوان خود آورده شده است.

محدودیت ها را تعیین کنید.

اول، والدین و پسران نوجوان توافق می‌کنند که مرزها و قوانینی را تعیین کنند که هر دو بر آن توافق دارند. قوانین مبتنی بر ارزش های مشترک در مورد ایمن ماندن و حفظ هماهنگی در خانواده است.

 

آن را بنویسید.

علاوه بر این، خانواده ها ممکن است پیش نویس یک توافق نامه کتبی را در نظر بگیرند. بنابراین، دستورالعمل ها و مرزها برای همه روشن است.

در مورد عواقب توافق کنید.

در مرحله بعد، والدین و پسران در مورد عواقب مناسب سن توافق می کنند که در صورت نقض قوانین اعمال می شود. به عنوان مثال، یک پیامد ممکن است از دست دادن امتیاز خودرو یا منع رفت و آمد قبلی باشد. علاوه بر این، نتیجه باید متناسب با سن باشد.

 

استناد به استرداد.

علاوه بر این، والدین و پسران نوجوان می توانند از پیامدهایی به نام استرداد یا ترمیم استفاده کنند. از این رو، نوجوانان پس از نقض قرارداد مشترک به بهبود وضعیت کمک می کنند. مثلاً اگر بلیط سرعت دریافت کنند، خودشان آن را پرداخت می کنند. یا بعد از دعوا برای ترمیم رابطه با خواهر و برادر قدم برمی دارند. در نتیجه، یک نوجوان می تواند اعتماد والدین را به دست آورد.

 

پسر نوجوان

 

 

از مجازات شدید بپرهیزید.

با این حال، تنبیه شدید بهترین رویکرد برای برخورد با پسر نوجوان شما نیست. در واقع، تنبیه می تواند اوضاع را بدتر کند. پسران نوجوان ممکن است احساس طرد شدن و رنجش کنند. از این رو، آنها ممکن است بیشتر از والدین خود کناره گیری کنند.

 

بیشتر بخوانید :

تربیت صحیح کودک بیش فعال 

 

5 کلید برای برقراری ارتباط با پسر نوجوان

اغلب، پسران نوجوان به سختی می توانند احساسات خود را در قالب کلمات بیان کنند. یک نظرسنجی ملی که توسط Plan International USA انجام شد، از بیش از 1000 نوجوان نظرسنجی کرد و نشان داد که یک سوم پسران فکر می‌کنند که جامعه از آنها انتظار دارد «مرد باشند»، «آن را بمکند» و وقتی احساس غمگینی یا ترس می‌کنند، احساسات خود را پنهان می‌کنند. وقتی پسر نوجوان شما درباره احساساتش با شما صحبت نمی کند و شما باید راهی برای شروع گفتگو پیدا کنید، می تواند بسیار دشوار باشد.

بنابراین، تربیت پسران نوجوان شامل درک این نکته است که آنها ممکن است در به اشتراک گذاشتن عمیق ترین افکار خود احساس راحتی نکنند. در نتیجه، والدین نوجوانان ممکن است ناامید شوند و احساس نادیده گرفته شدن کنند. در عوض، وقتی با پسران نوجوان سروکار دارید، روش‌های زیر را برای ارتباط با پسر نوجوان خود از طریق مکالمه امتحان کنید.

آن را کوتاه و شیرین نگه دارید.

این یک جنبه مهم از نحوه صحبت با نوجوانان است. اگر چیزی دارید که نیاز دارید پسر نوجوانتان بداند، یک سری نکات واضح ارائه دهید. پس از آن، اجازه دهید او به هر یک پاسخ دهد.

در تماس چشمی افراط نکنید

در حالی که تماس چشمی اغلب برای برقراری ارتباط موثر توصیه می شود، اما برای برخورد با پسر نوجوان شما صادق نیست. در عوض، ممکن است او را تحت تأثیر قرار دهد یا بترساند. به همین دلیل، رانندگی با هم در ماشین می تواند زمان خوبی برای صحبت باشد.

در حالی که در حال عمل هستید صحبت کنید.

بسیاری از پسران نوجوان وقتی همزمان کار دیگری انجام می دهند، برقراری ارتباط راحت تر می شوند. بنابراین در حین انجام یک بازی، پیاده روی یا تهیه شام ​​با هم گپ بزنید.

آرام بمان.

هنگام ارزیابی نحوه برخورد با پسر نوجوان خود، اجازه ندهید احساسات شما دست بالا را بگیرد. نشان دادن خشم یا ناامیدی ممکن است او را به عمق پوسته‌اش بکشاند. در نتیجه احتمال اینکه او برای حمایت نزد شما بیاید کمتر خواهد بود.

به او زمان بدهید تا پردازش کند

. بسیاری از پسران نوجوان به چند ساعت یا حتی چند روز نیاز دارند تا به گفتگوهای مهم فکر کنند. بنابراین، اگر پسر نوجوانتان فوراً رفتار یا نگرش خود را تغییر نداد، ناامید نشوید. به او اجازه دهید اطلاعات را دریافت کند و سپس در زمان خودش آنها را پردازش کند.

 

پسر نوجوان

 

نکته آخر درباره تربیت پسران نوجوان

گاهی اوقات والدین نوجوانان ممکن است احساس کنند که پسر نوجوان آنها هیچ علاقه ای به آنها ندارد. اما والدین نباید اجازه دهند که آنها را فریب دهد. شواهد به وضوح به اهمیت دلبستگی بین والدین و پسران نوجوان برای حمایت از سلامت روان نوجوانان  اشاره می‌کنند. روابط سالم نوجوان و والدین به پسران نوجوان کمک می کند تا به مردان جوان قوی و مستقل تبدیل شوند. نحوه برخورد با پسر نوجوان خود این است که بدون توجه به هر اتفاقی، درگیر بمانید.

 

بیشتر یخوانید :

5 اشتباه رایج والدین در تربیت فرزند

9 روش موثر برای مقابله با حسادت در کودکان

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *